Dane o Dworcu Łódź Fabryczna

Nowa Łódź Fabryczna to pierwsza w Polsce oraz trzecia pod względem skali i specyfiki prac inwestycja kolejowa zrealizowana w Europie. Można ją porównać z takimi projektami jak dworce w Berlinie czy Wiedniu, uznawane za perły architektury (największe w Lipsku, Berlinie i w Łodzi).

Nad projektem pracowało 300 projektantów, którzy wykonali 13 tys. rysunków, zaangażowano 15 tys. pracowników, zarządzanych przez 300 inżynierów z różnych branż.

Dworzec wybudowany przez konsorcjum firm – Torpol (lider konsorcjum), Astaldi, PBDiM oraz Intercor.

Stacja będzie odprawiać 20-krotnie więcej pasażerów (nawet do 200 tys. dziennie).

Koszt 2 mld zł – tyle co stadion narodowy (a 3 razy tyle betonu).

Z placu budowy trzeba było wywieźć blisko 2 mln m3 ziemi.

Płyta denna ma powierzchnię niemal 65 tys. m2 – równą 6 boiskom piłkarskim.

Aby doprowadzić ruch kolejowy wybudowano dwunawowy tunel o długości 1,7 km, od ul. Niciarnianej, który stopniowo zagłębia się do poziomu hali peronowej.

W hali znajdują się 4 perony (trzy 400-metrowe i 1 liczący 300 metrów) i 8 torów.

W tunelu i na dworcu ułożono 12,5 km zelektryfikowanych torów. Sieć trakcyjna w obiekcie to sieć sztywna o napięciu 3 kV – jest to unikalne rozwiązanie w naszym kraju, gdzie zwykle montuje się standardową sieć podwieszaną.

Konstrukcja zadaszenia nad wejściem głównym ma szerokość 40 metrów.

Faliste kształty dachów (3 przestronnych hal) doświetlone są naturalnym światłem słonecznym dzięki unikalnej konstrukcji dachu ze stalowych ram wypełnionych 10 tysiącami trójkątnych, częściowo przeziernych paneli, których znaczna część jest wykonana ze szkła produkcji Saint-Gobain.

Do wybudowania obiektu wykorzystano:

– 750 tys. m3 betonu (pojemność 100 tys. betoniarek).

– 70 tys. ton stali (np. 500 ton do budowy zaledwie jednego z trzech świetlików).

– 37 tys. m2 podwieszanych sufitów.

– 4 tys. szklanych ścian.

– 340 km kabli, które odpowiadają za prawidłowe działanie wszystkich instalacji.

– systemy i 150 urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.

– 10 km balustrad – wiele z nich wykonano z hartowanego szkła 66.4 PLANICLEAR, wyprodukowanego przez Glassolutions (poczucie nieograniczonej przestrzeni).

– 9 tys. opraw oświetleniowych.

– 14 wind (na każdym peronie 2, przyciski w windach opisane alfabetem Braille’a).

– 24 schody ruchome i taśmy – ruchome chodniki (travelatory) dla transportu bagaży.

Od strony zachodniej łagodnie opadająca rampa dla pieszych ze schodami trybunowymi po obu stronach. W pobliżu jest również przesiadkowy przystanek tramwajowy.

Wschodnia strona jest dla podróżnych, którzy dotrą samochodem lub innym pojazdem. Przed wejściem wybudowano system ramp dojazdowych do obiektu, a także parking krótkoterminowego postoju „kiss&ride”.

We wschodniej hali w naturalnej skali i z zachowaniem najbardziej wartościowych pod względem architektonicznym detali odtworzono fasady starego dworca.

Na dworcu jest 18 kas – 3 specjalnie przygotowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (kasy z większą przestrzenią i niższymi ladami).

W posadzce i na krańcach peronów są ścieżki naprowadzające i płytki wskaźnikowe dla osób niewidomych i słabo widzących.

Poczekalnie, obiekty komercyjne i pasaże.

Dworzec autobusowy na 24 stanowiska.

Na poziomach: 11 m, 14 m, 17 m – parking dla samochodów i motocykli (zmieści się 1000 aut).

Zielony pasaż dla pieszych, od strony północnej i południowej.

Miejsca dla rowerzystów, na poziomie ulicy (0).

Nowe ulice – aleje Poznańskich, Scheiblerów i Grohmanów.

Multimodalny dworzec łączy kolej dalekobieżną i aglomeracyjną z komunikacją autobusową – regionalną i miejską, tramwajową oraz ruchem samochodowym.

To największa tego typu inwestycja w historii polskiej kolei – największy, najdroższy i najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce.

Teraz już tylko czekamy aż władze kolei przywrócą ruch na stacji.

 Jeszcze kilka zdjęć (komórką) z wycieczki przewodników po nowym Dworcu Fabrycznym.
1. Płyta denna pod dworcem ma powierzchnię 6 boisk piłkarskich.


2. Własne 3 generatory prądu o mocy 1000 kVA każdy.


3. Dworzec posiada 4 perony razem 1500 m.


4. Widok z dyspozytorni, prawdziwego serca całego dworca.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *